Vítáme Vás v novém školním roce 2024/2025
Základní údaje: Provoz mateřské školy:
Mateřská škola Jedlí dopolední provoz: 6:30 - 12:45
Jedlí 240, 789 01 Jedlí odpolední provoz: 12:45 - 15:30
tel.: 588 881 739
DEN U NÁS VE ŠKOLCE
Pravidla třídy:
-
vytvořená pravidla (piktogramy) týkající se vztahů, emocí, chování ve třídě, v umývárně, v šatně apod., si neustále připomínáme a snažíme se je dodržovat
-
v ranním komunikativním kruhu si povídáme o tom, co jsme prožili a viděli, jakou máme náladu, co nás těší/ netěší, děti si osvojují nová říkadla, procvičují mluvidla, rytmizují slova, hrají smyslové hry
-
děti vedeme k samostatnosti, k sebeobsluze, hlavně při stolování, hygieně a oblékání
-
zaměřujeme se na všestranný rozvoj dětí v prostředí MŠ a v přírodě/venku na čerstvém vzduchu
-
děti vedeme ke třídění papíru, plastu a elektroodpadu
Pitný režim:
Hodnocení dětí:
-
evaluace dětí/diagnostika: každé předškolní dítě má své portfolio iSophi, které se týká vzdělávacích pokroků; evalvujeme průběžně, nejméně však 2x ročně
-
sebehodnocení dětí: děti hodnotíme průběžně během celého dne, hlavně slovní pochvalou/ gestem úspěchu. Hodnocení je o vzájemné komunikaci, hodnotíme celý průběh činností, nejen jednoslovně. Také vedeme děti k sebehodnocení a kritickému myšlení.
-
portfolio dítěte: každé dítě má svou krabičku s vlastní značkou, která slouží k zakládání vlastních výtvorů, k prohlížení dětmi i jejich rodiči; rodiče mohou přispívat fotografiemi z výletů, oslav, atd.
Dopolední činnosti:
-
od 9 hodin jsou přítomny obě učitelky, činnosti probíhají individuálně, frontálně, skupinově, kde mají děti možnost výběru z nabízených aktivit + pravidelně se zaměřujeme na logopedickou prevenci
-
děti se dělí do skupin motivací, snažíme se uspokojit všechny děti pomocí různorodého výběru činností
Pravidelné akce třídy:
-
tematické dny různého zaměření (viz. třídní plán), divadla, dílny s rodiči, poznávací výlety do okolí
-
rodiče budou vždy včas seznámeny s možností jejich účasti
Odpolední odpočinek:
-
ve věkové skupině 2 až 6 let děti odpočívají na lehátku cca od 12.00 – 14.00 hod
-
děti s menší potřebou spánku, vstávají po dostatečném odpočinku na lehátku a věnují se individuální činnosti/společně s učitelkou nebo tišším individuálním hrám, ale to vše po dohodě s rodiči dětí
Pobyty venku:
-
při pobytu venku využíváme ke hrám hlavně školní zahrady a seznamujeme se s okolím MŠ, s místem bydliště, poznáváme okolní přírodu, dětské hřiště, lesní stezky, louky
Odpolední činnost:
-
zájmová činnost ve třídě zaměřená na rozvoj a zdokonalení pohybových dovedností a správný tělesný vývoj, seznamování se s různými druhy nářadí, náčiní
-
činnosti zaměřené na objevování, zkoumání, manipulaci různých materiálů, předmětů, pokus x omyl při zkoumání, řešení logických úkolů
-
hudba a hra na hudební nástroje má velký vliv na přirozený rozvoj dítěte. Dle vlastního zájmu se každý může seznámit s hudebními nástroji, naučí se a poslechne si nové písně či se naučí známé i neznámé hudební/ hudebně pohybové hry
-
seznámení se s novými výtvarnými technikami, tvoření a práce s různými uměleckými, pracovními materiály, utváření kladného vztahu k výtvarnému projevu, rozvoj jemné motoriky a estetického vkusu
-
odpolední činnost je určena pro všechny děti na základě jejich vlastního zájmu při hraní společenských her, prohlížení literatury, účast při poslechu a vyprávění pohádek.
Spolupráce s rodiči dětí:
-
rodiče mají možnost jakýkoliv problém konzultovat jak s učitelkami, tak s p. ředitelkou
-
mohou se zúčastnit akcí, které pro ně s dětmi připravíme
-
v šatně na nástěnce visí aktuální informace pro rodiče, probíraná témata v měsíci a jejich náplň
Co děti potřebují do MŠ
V šatně:
než na pobyt ve třídě
-
pevné nepromokavé boty (na písek, na zimní sporty)
-
pozn: dětem připravit oblečení na pobyt venku, aby o něm věděly a znaly ho
-
pozn: všechny osobní věci by měly mít děti viditelně podepsané
Ve třídě:
-
tričko s krátkým rukávem
-
punčocháče (popř. ponožky)
-
papuče
-
kapesník
-
pyžamo
-
pozn.: dětem připravit oblečení na pobyt venku, aby o něm věděly a znaly ho
-
pozn.: všechny osobní věci by měly mít děti viditelně podepsané
Docházka:
-
příchod dětí do MŠ od 6:30– 7.45 hod. nejpozději (v ZŠ již začíná vyučování v 7.45 hodin)
-
odpolední odvádění dětí 14.30 – 15.30 hod. (ve 14.00 hodin svačíme)
-
děti odcházející po obědě (11.30 – 11.45 hodin)
-
provoz MŠ (6.30 – 15.30 hod.) bez domluvy předem, není možné děti vodit dřív ani vyzvedávat později mimo provoz MŠ
po předchozí domluvě s učitelkou je možné přivést dítě i během dne (výjimečně), ale narušuje se tím plynulost
výuky a her dětí MŠ i ZŠ (lékař, logopedie,...)
Školné: změna od 1.9.2023
-
celodenní docházka dítěte 300 Kč za měsíc (možné zaplatit jednorázově)
-
zákonní zástupci dětí MŠ, kteří by požadovali slevu na školném, musí podat písemnou žádost na vedení ZŠ a MŠ
-
poslední rok předškolní docházky je od placení osvobozen (docházka je však povinná)
-
školné je nutno uhradit do 15. dne v měsíci
Obsah celoročního vzdělávacího bloku:
1. Co vykouzlil podzim – Cílem tohoto celku je vzájemné poznávání dětí, vzájemná komunikace, orientace v prostorách
školy, a jejím okolí. Vytváření si pozitivního vtahu ke svému bydlišti, k domovu, ke členům rodiny. Osvojování si
pravidel chování v kolektivu dětí i dospělých. Usměrňování impulsivnosti, náznaku počátků šikany a agresivity.
Pozorování změn v přírodě, počasí, zvířata, sběr podzimních plodů, vnímání krásy podzimu, barvy, práce s
přírodninami. Učit děti chápat přirozený vývoj ve změnách počasí, že je nutné se těmto změnám přizpůsobit. V
návaznosti na to dbát o svoje zdraví.
Září - Říjen - Listopad - Naše školka, Pochoutky ze zahrádky, Čas dešťových kapek, Návštěva lékaře
2. Krásy zimy – Tento celek je zaměřen na společné prožívání vánoční nálady, obohacuje tvořivým způsobem citové
projevy dětí. Seznamuje s tradicemi, jejich významem pro nás. Péče o zvířata v zimě, pokusy se sněhem a
ledem. Také zaměření na bezpečnost dětí v MŠ, na silnici, na hřišti i v kolektivu.
Prosinec - Leden - Únor - Vánoční čas, Příběh sněhové vločky, Zimní radovánky, Pohádky pod peřinkou
3. Haló, jaro je tady – Cílem tohoto celku je pozorování probouzející se přírody, seznámení s jarními květinami, se zvířaty
a jejich mláďaty. S tím také související vztah k životnímu prostředí a jeho ochrana, podíl lidí a dětí na jeho
zkvalitňování. Velikonoční lidové zvyky a tradice jsou nezastupitelnou součástí tohoto celku. Upevňování
citových vazeb, upevňování sounáležitosti s rodinou.
Březen - Duben - Květen - Šel zahradník do zahrady, O čem se zdálo koťátkům, Jízda plná překvapení,
Moje rodina - čím budu
4. Hravé léto - Pozorování změn v přírodě, charakteristika typických znaků ročních období, seznámení se s některými
názvy rostlin, jejich částmi a typickými vlastnostmi.Poznávání
jiných zemí, kultur, lidských ras a odlišností přírody. Seznamovat děti s vesnicí, ve které
žijí, její historií, pověstmi a okolím. Pozorovat a porovnávat stav životního prostředí a jeho vliv na kvalitu života,
poznávání ekosystémů.
Červen - Červenec - Srpen - Cesta kolem světa, Moje milé česko, Plava rybička, Barvy léta
Co vše lze udělat pro hladký přechod dětí z MŠ do ZŠ
Samostatnost a fungování ve skupině
-
trénovat s dětmi sebeobsluhu
-
trénovat dodržování pravidel ve třídě a herně
-
podporovat vzájemnou pomoc mezi mladšími a staršími dětmi
-
naučit děti reagovat na první pokyn
-
rozvíjet schopnost naslouchat dětem, vyjadřovat se k tématu
-
trénovat samostatné sbalení věcí do tašky
-
zavazování tkaniček
Trénink pregramotností
-
cvičit paměť - básničky, písničky
-
dbát na správný úchop tužky, grafomotoriku, kresbu
-
zdokonalovat jemnou a hrubou motoriku
-
cvičit pravolevou orientaci
-
trénovat první a poslední hlásku
-
udržovat děti v duševní pohodě
|